W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Henrike (11):

Mijn hoofd zat zo vol met al die dingen. Op school ging het ook niet goed meer…

Ik hou van dieren, vooral van paarden en pony’s. En wij hebben thuis veel dieren. Maar er zijn wel drie pony’s doodgegaan… Een veulentje was dood geboren, dat was echt heel erg. En een konijn was doodgegaan en ook nog een kip. Ik miste ze allemaal heel erg. Toen gebeurde het ook nog dat mijn vader geen werk meer had.

Mijn hoofd zat zo vol met al die dingen en ik had vaak hoofdpijn. Op school ging het ook niet goed meer. Eerst zat ik in de plusklas, maar omdat de toetsen niet goed meer gingen moest ik daar weer uit. Thuis maakte ik veel ruzie met mijn broertjes. Ik zat het liefst alleen op mijn kamer te lezen, dan voelde ik me beter.

Door de therapie is het anders geworden. We hebben veel dingen gedaan, maar het mooiste is het hart van vilt. Ik heb kleuren gekozen die passen bij de dieren die doodgegaan zijn. Het is een kussen met kersenpitten erin, dat kan ik ook als warmtekussen gebruiken. Als ik aan de dieren denk dan doe ik dat nu met mijn hart, zo voelt dat.

Aan de klachten waarmee kinderen aangemeld worden in onze praktijk merken wij dat een sterke nadruk op het cognitieve leren, zoals dat in het huidige onderwijs gangbaar is, een remmende invloed heeft op de gezonde ontwikkeling. Een greep uit de de redenen van aanmelding: oververmoeidheid; stress; angst voor toetsen; niet met plezier naar school gaan; druk in het hoofd; slecht slapen; depressiviteit…

Natuurlijk is het nooit één ding dat de klacht veroorzaakt, er zijn altijd meerdere, samenhangende factoren. Maar als een kind op een bepaald moment fysiek of emotioneel in de problemen raakt om wat voor reden dan ook, dan worden die problemen versterkt door een eenzijdig cognitief klimaat in de leefomgeving. Niet zelden met onaangepast of juist teruggetrokken gedrag als gevolg.

Kinderen hebben spel en ruimte nodig om zich te kunnen ontwikkelen. De gezonde ontwikkeling van het jonge kind verloopt sprongsgewijs, dat is een gegeven. Met het aanleren van schoolse vaardigheden op steeds jongere leeftijd, inclusief de invoering van beeldschermen (die appelleren aan dezelfde informatieverwerkingsstrategieën) schieten andere belangrijke ontwikkelingstaken er bij in. En daar kleven risico’s aan, voor nu en voor later. Lees meer daarover in Voelen met je verstand.

Met goede begeleiding kan de balans tussen hoofd, hart en handen hersteld worden. Aandacht voor de lichamelijke beleving zorgt er voor dat pijnlijke gevoelens worden toegelaten en getransformeerd. De oorspronkelijke levenskrachten stromen weer, het kind kan zelf haar ontwikkelingstaken oppakken.