W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012
Focusing / Focussen is afkomstig uit de Cliënt Centered Therapy, een psychologische stroming die halverwege de 20e eeuw in Amerika ontstond binnen de school van Carl Rogers. De grondlegger van de wereldwijd bekend geworden Focusing Approach is Eugene T. Gendlin.

 

 
Wat is Focusing / Focussen?

Focussen is een manier van communiceren met jezelf en met de ander.
Focussen heeft alles te maken met luisteren…

Goed luisteren naar wat er binnen in jezelf leeft, of luisteren naar wat er in de ander leeft en proberen dat voor die ander helder te krijgen. Focussen bevordert de zintuiglijke waarneming zodat lichaam en geest in evenwicht blijven. Wanneer je uit balans bent door emotionele pijn, stress of uitputting kan focussen helpen om je eigen kracht terug te vinden. Je komt weer met de voeten op de grond.

 
Luisteren naar jezelf

We denken dat we luisteren naar onszelf door onze gedachten serieus te nemen. Alsof processen zich louter in het hoofd afspelen. Het lijkt erop dat we door al het dagelijkse denkwerk ons niet meer bewust zijn van het feit dat het hele lichaam meedoet in wat er gewikt en gewogen wordt. Niet alleen het hoofd, het hele lijf ervaart en voelt wat we meemaken…
Hoe kan het dat de lichamelijke sensaties die we daarbij hebben zo ondergeschikt aan het hoofdwerk zijn geworden? Onze taal is daar nog wèl duidelijk in: ‘het hart klopt mij in de keel’; iets ligt als een steen op de maag…’ Misschien is het gewoon een kwestie van je opnieuw herinneren dat je meer in huis hebt dan gedachtekracht alleen.
Waarom zou je niet, als je een beslissing moet nemen, of wanneer iets je dwars zit wat je maar niet los kan laten, tegen jezelf zeggen: ‘Oké, dit vindt mijn hoofd ervan… maar laat ik nu eens kijken wat mijn lijf er van zegt?’ Vervolgens ga je rustig zitten en laat je de aandacht naar binnen gaan. Daal maar af, onderzoek die binnenkant… Open en zonder oordeel, speurend en tastend naar resonantie, ontvankelijk voor wat er komt. Naar welk deel van het lijf wordt de aandacht getrokken? En wat voel ik daar dan? Kan ik er woorden aan geven? Kan ik beschrijven hoe het er daar uitziet, welke vorm, kleur of beweging het heeft? Komt er misschien een beeld bovendrijven? Wat zich van binnen uit ook aandient, het wil altijd bijdragen aan groei en bewustwording.
Niet dat het gemakkelijk is om op deze manier stil te staan. We zijn gewend ons te richten op wat buiten ons zelf, vóór ons ligt. Gedreven als we zijn worden we voortdurend uit onszelf getrokken, raken we als het ware gefragmenteerd. Focussen is het tegenovergestelde daarvan. Focussen maakt heel, brengt je terug bij je eigen ‘leven gevende energie’. De energie die je helpt een volgende stap te zetten in de richting die exact bij jou past. Langs die weg vind je de wijsheid die opgeslagen ligt in je diepste kern. Dat ben je zelf, met iedere cel van je lijf.

 

Luisteren naar de ander
Als je een ander wilt helpen iets duidelijk te krijgen op een focussende manier, ga je rustig bij elkaar zitten. De basis voor focussen is altijd een open, afwachtende houding; respectvol, niet oordelend, niet afwijzend. In die gedeelde, veilige ruimte zijn beiden vrij om te ‘laten gebeuren’ wat er komt…

Nodig die ander uit om zelf te verkennen wat er binnen in hem of haar is, wat naar buiten wil komen, gehoord of gezien wil worden. Door stapsgewijs het focusgesprek aan te gaan ontvouwt zich wat op dat moment relevant is. Op deze manier wordt focussen ingezet als methodiek binnen een therapeutische setting. Daarnaast doet focussen ook goed in de gewone menselijke omgang van alledag. Focussen kan een levenshouding worden, een manier van mens zijn met anderen. Iedereen kan leren focussend medemens te zijn.