Een kind dat beter in staat is lichamelijke en zintuiglijke sensaties waar te nemen leeft en leert gemakkelijker…
Veel kinderen staan onder druk omdat ze aan hoge verwachtingen moeten beantwoorden. Dit levert stress op waardoor de communicatie met ouders, leerkrachten en andere kinderen verstoord wordt. De kinderen zelf klagen: ‘Het is zo druk in mijn hoofd…’ Het lijkt alsof alle aandacht en energie in het hoofd zitten.
Een goede zintuiglijke waarneming is van belang voor de lichamelijke, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen. Soms heeft een kind een handreiking nodig om het evenwicht tussen hoofd, hart en handen weer te herstellen.
Beeldende therapie, met de focus op zintuiglijke waarneming, kan dan een handreiking bieden. Een beeldend therapeut maakt gebruik van de verschillende appèls van materialen op de zintuigen. De prikkels die via het lichaam waargenomen worden maken het kind meer bewust van zichzelf. Ook de signalen die het naar de omgeving afgeeft worden duidelijker. De algemene waarneming verbetert en de informatieverwerking gaat vloeiender. Het zelfvertrouwen van het kind neemt toe en de stress vermindert.
Recente reacties