W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Wat is de meerwaarde van beeldende therapie voor kinderen?

Gepost door op sep 5, 2019 in Nieuws | 0 reacties

Lichaamstaal en moedertaal vormen samen de taal van het hart Spelenderwijs ontdekken, iets maken, het zijn dingen die helemaal bij kinderen horen. Kinderen uiten zich in beweging en activiteit, dat is de primaire taal waarin ze zich uiten. Door te proberen deze specifieke taal te verstaan kun je dichter bij het kind komen. Waar hij jou binnenlaat in zijn wereld, daar zit de magie. Want daar ontstaat ruimte om samen op te trekken. Beeldende therapie is kindgericht: het is kijken naar wat dit kind beweegt, wat haar interesses zijn, waar haar...

Lees verder

Midzomertijd

Gepost door op jul 21, 2019 in Onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Midzomertijd

De zomervakantie zorgt voor een natuurlijke break wat betreft kindertherapie. Wij zijn van mening dat alle kinderen in de zomerperiode even helemaal vrij mogen zijn. Om zich te laven aan frisgroene bomen tegen strakblauwe luchten, bontgekleurde bermen, de oneindige zee en het strand… De laatste weken van het schooljaar kenmerken zich door een vrolijke drukte. Tegen de achtergrond van dorpsfeest, avondvierdaagse en voetbalkamp spelen zich ook nog allerlei andere processen af die we graag goed willen afsluiten voor de vakantie. Soms...

Lees verder

Je handen weten wat ze doen

Gepost door op jun 16, 2019 in Onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Je handen weten wat ze doen

Teken je levenslijn eens intuïtief op een vel papier. We zijn gewend om een lijn van A naar B te trekken, of als een getallenlijn van 0 naar de leeftijd van dit moment. Dat gaat onbewust zo. En op die lijn landen dan de gebeurtenissen, de feiten en de bijbehorende jaartallen in de volgorde zoals we ze ons herinneren; een vrij abstract beeld. Als je dit voor jezelf doet en je kijkt er vervolgens van een afstandje naar, dan weet je in een oogopslag waar de hoogte- en de dieptepunten zitten. De hoogtepunten zou je dan naar boven de lijn kunnen...

Lees verder

Denken met je hart

Gepost door op mei 28, 2019 in Onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Denken met je hart

Henrike (11): Mijn hoofd zat zo vol! Thuis maakte ik veel ruzie en op school ging het ook niet goed… Ik hou van dieren, vooral van paarden en pony’s. En wij hebben thuis veel dieren. Maar er zijn wel drie pony’s doodgegaan… Een veulentje was dood geboren, dat was echt heel erg. En een konijn was doodgegaan en ook nog een kip. Ik miste ze allemaal heel erg. Toen gebeurde het ook nog dat mijn vader geen werk meer had. Mijn hoofd zat zo vol met al die dingen en ik had vaak hoofdpijn. Op school ging het ook niet goed meer. Eerst zat...

Lees verder

Voelen met je verstand

Gepost door op mei 14, 2019 in Carrousel, Onderwijs | Reacties uitgeschakeld voor Voelen met je verstand

Via het lichaam stemmen we af op onze omgeving, op die manier verloopt onze ontwikkeling. Zo zijn we nu eenmaal gebakken. Echt, je hebt je hele lijf nodig om jezelf te leren kennen en te ontdekken waar het met jou naar toe moet. Pas als alle bewustzijnslagen van dat lichaam mee resoneren, naast de fysieke ook de emotionele en de spirituele, ben je in balans. Het is zoals de filosoof John Locke schreef: ‘Niets is in de geest wat niet ook in de zintuigen is’.  In onze westerse cultuur is er veel waardering voor de ratio, een trend die sinds...

Lees verder

Therapie voor alle leeftijden

Gepost door op mrt 12, 2019 in Nieuws | 0 reacties

Ook als ouder van een kind in therapie kun je behoefte hebben aan een stukje begeleiding. Deze ouderbegeleiding is een wezenlijk onderdeel van hulpverlening op maat.

Lees verder

Sensory Play

Gepost door op feb 7, 2019 in Nieuws, Onderwijs | 0 reacties

Een kind dat beter in staat is lichamelijke en zintuiglijke sensaties waar te nemen leeft en leert gemakkelijker… Veel kinderen staan onder druk omdat ze aan hoge verwachtingen moeten beantwoorden. Dit levert stress  op waardoor de communicatie met ouders, leerkrachten en andere kinderen verstoord kan raken. De kinderen zelf klagen: ‘Het is zo druk in mijn hoofd…’ Het lijkt alsof alle aandacht en energie in het hoofd zitten. Een goede zintuiglijke waarneming is van belang voor de lichamelijke, cognitieve en sociale ontwikkeling...

Lees verder

Alles wat je aandacht geeft groeit

Gepost door op jan 22, 2019 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Alles wat je aandacht geeft groeit

Veel mensen denken dat ze alles met het hoofd moeten oplossen, veel kinderen ervaren ‘druk’ in het hoofd. We zijn ‘vergeten’ dat het lichaam als eerste reageert op ervaringen en omgekeerd dus ook meedoet in het maken van keuzes. Door een overwaardering van het denken in onze cultuur is het lichaam in discrediet geraakt. In onze praktijk merken wij dat kinderen overbelast raken doordat er een grote claim op de cognitieve vaardigheden ligt. Met soms ‘onaangepast gedrag’ als gevolg. Wij gaan naast het kind...

Lees verder

Hoe werkt dat eigenlijk, Beeldende Therapie?

Gepost door op dec 1, 2018 in Nieuws | 0 reacties

Een ouder vergelijkt beeldende therapie met het bekende tv programma: ‘De taarten van Abel’, want: terwijl je samen iets gezelligs zit te doen, raak je gemakkelijk aan de praat over dingen die je bezig houden… Het is waar, we werken hier vooral met creatieve middelen. Er wordt getekend, gekleid, geverfd en wat je maar kunt doen om jezelf uit te drukken. En ja, het is ook waar dat veel mensen gemakkelijker praten terwijl ze iets aan het doen zijn. De aandacht is minder strak gericht op het formuleren en denken; tussen de bedrijven door...

Lees verder

Een therapieproces in vogelvlucht

Gepost door op okt 30, 2018 in Nieuws | 0 reacties

In de praktijk wordt de werkwijze altijd afgestemd op de individuele cliënt: therapie is maatwerk. Dat begint met een intakegesprek met ouders (en met het kind zelf als hij/zij ouder dan 12 jaar is). In dit gesprek wordt de hulpvraag geformuleerd die de ouders voor ogen hebben. In de eerste therapiesessies met het kind wordt ook de hulpvraag met het kind zelf besproken. Wat zou hij/zij anders willen in zijn/haar leven? Hoe zou de therapeut daar bij kunnen helpen? Het kind is de cliënt, ouders faciliteren. Hierna volgen 3 of 4...

Lees verder