W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Ik mag weer naar de Boomhut!

Gepost door op sep 28, 2018 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Ik mag weer naar de Boomhut!

Tegelijk met het nieuwe schooljaar zijn ook wij van Rond de Levenslijn weer van start gegaan. Het is altijd even wennen om vanuit de vrije vakantiesfeer in het werkritme te komen… Het weer is nog zo zomers, de sport en de muzieklessen beginnen… Wennen aan een nieuwe klas, de nieuwe meester of juf… Alles kost zoveel energie! De ervaring heeft geleerd om niet te hard van stapel te lopen met de therapiesessies. Er zijn natuurlijk altijd kinderen die staan te trappelen om naar ‘de Boomhut’ te mogen, met name degenen die voor...

Lees verder

Hooggevoelig

Gepost door op aug 24, 2018 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Hooggevoelig

Hooggevoeligheid (HSP) Kinderen hebben ruimte nodig om zich vrij en natuurlijk, in hun eigen tempo te mogen ontwikkelen. In een samenleving die gericht is op snelheid en prestatie raakt deze kwaliteit in de verdrukking. Een kind dat gevoeliger is dan gemiddeld reageert hier eerder en heftiger op. Een hooggevoelig persoon (HSP) heeft een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld en neemt subtielere nuances waar. Een hooggevoelig persoon heeft meer rustmomenten nodig om zintuiglijke waarnemingen te verwerken, te ordenen en los te laten....

Lees verder

Luisteren in drie richtingen

Gepost door op apr 16, 2018 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Luisteren in drie richtingen

Ik maak ook altijd alles stuk! Berend 14 jaar, klas 2 HAVO, is doorverwezen door de gebiedsteammedewerker. Hij heeft de diagnose PPD-NOS. Berend kan zich moeilijk concentreren op zijn leerwerk en haalt regelmatig lage cijfers. Op de basisschool is Berend vaak gepest door klasgenoten. Hij zit nu in een klas waar hij er wel bij hoort en wil graag in deze klas blijven. Berend heeft een negatief zelfbeeld ontwikkeld en houdt zich onverschillig ten opzichte van wat hij voelt. ‘U bent er morgen toch ook bij?’ vraagt Berend bij binnenkomst. Hij...

Lees verder

KinderFocus Symposium

Gepost door op feb 1, 2018 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor KinderFocus Symposium

Op 7 en 8 april organiseert de Stichting Kinderfocussen voor de tiende keer haar jaarlijkse Symposium in Breda. Op zaterdag 7 april zijn er verschillende workshops en presentaties waarin Focusing centraal staat. Zondag 8 april staat helemaal in het teken van Focusing with the whole body met Astrid Schillings. Nieuwe deelnemers kunnen kennismaken met Kinderfocussen. Mensen met focuservaring kunnen hun kennis en vaardigheden met Focusing verder ontwikkelen. Hillie van der Weg verzorgt een workshop over Sensory Play, Harriët Teeuw over Rouwen...

Lees verder

Introductieworkshop Focusing

Gepost door op jun 29, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Introductieworkshop Focusing luisteren naar je lijf kan je leven veranderen Zaterdag 23 september 2017 van 14.00u tot 16.30u   Wat is Focusing? Focusing is veel meer dan wat we in het gewone taalgebruik bedoelen met het richten van de aandacht. Focusing is een specifieke en wetenschappelijk onderbouwde methodiek die je helpt om de juiste afstand te vinden tot je gevoelens en gedachten. Het is een manier om ‘scherp te stellen’ hoe een bepaalde situatie of thema in je lichaam aanvoelt. Focusing helpt je om – heel concreet en praktisch...

Lees verder

Kinderen in scheidingssituaties

Gepost door op apr 21, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Beeldende therapie biedt steun aan ouders en helpt kinderen bij verwerking.

Lees verder

Presentatie van een therapie proces op school

Gepost door op mrt 13, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Daar is wel moed voor nodig, want het betekent dat je iets van je eigen moeite, je zorgen, of je zwakke kanten durft te laten zien. Als een kind aangeeft dat het dat wil, dan organiseren we een presentatie in de klas. De therapeut begeleidt het kind bij wat het wel en niet wil delen. De presentatie kan ook betrekking hebben op een klein onderdeel van de therapie, bijvoorbeeld een eindwerkstuk waar meerdere sessies aan gewerkt is. Het kind bepaalt zelf wie er allemaal nog meer uitgenodigd worden: ouders, directeur, intern begeleider, broertjes,...

Lees verder

Transitie Jeugdzorg

Gepost door op mrt 13, 2016 in Nieuws | 0 reacties

Sinds het van kracht worden van de Jeugdwet in 2015 is er met grote inzet gewerkt om kinderen passende hulp te bieden op een snelle en effectieve manier. Al is het soms nog zoeken naar de juiste ingang, het wordt steeds duidelijker welke wegen er bewandeld kunnen worden in deze nieuwe werkwijze. De jeugd- en/of gezinsteams van de gemeenten werken graag samen met andere hulpverleners en met scholen. Het ziet er naar uit dat er met de komst van deze teams een enorme expertise binnen handbereik gekomen is. Voor ons was het een opsteker om vanuit...

Lees verder

Spelenderwijs…

Gepost door op okt 27, 2013 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Spelenderwijs…

In de week van 7 tot 11 oktober deden wij mee aan de week van de opvoeding. Het thema van dit jaar sloot naadloos aan bij de essentie van beeldende therapie.  In een praktische workshop konden ouders / leerkrachten / opvoeders aan den lijve ervaren wat ‘spelend leren’ bij Rond de Levenslijn inhoudt. Workshop Spelend-wijs Het jonge kind maakt gebruik van alle zintuigen om de mogelijkheden van zijn omgeving te leren kennen en zich er een plaats in te verwerven. Ervaren, beleven en ontdekken zijn belangrijk voor een gezonde...

Lees verder

Individueel of in een groep?

Gepost door op jun 27, 2013 in Nieuws | 0 reacties

Veel scholen bieden groepstrainingen in sociale vaardigheden aan. Om optimaal te kunnen profiteren van een training in groepsverband is ego-sterkte nodig. Een kind moet zichzelf kunnen neerzetten, laten zien te midden van anderen. Betreft het een verlegen kind dat teruggetrokken gedrag vertoont of angstig is, dan is een module individuele therapie een eerste optie. De een-op-een benadering biedt veiligheid om zelfvertrouwen te ontwikkelen, de basis voor het aanleren van nieuwe vaardigheden in groepsverband. Afhankelijk van de problematiek...

Lees verder