W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

KinderFocus Symposium

Gepost door op feb 1, 2018 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor KinderFocus Symposium

Op 7 en 8 april organiseert de Stichting Kinderfocussen voor de tiende keer haar jaarlijkse Symposium in Breda. Op zaterdag 7 april zijn er verschillende workshops en presentaties waarin Focusing centraal staat. Zondag 8 april staat helemaal in het teken van Focusing with the whole body met Astrid Schillings. Nieuwe deelnemers kunnen kennismaken met Kinderfocussen. Mensen met focuservaring kunnen hun kennis en vaardigheden met Focusing verder ontwikkelen. Hillie van der Weg verzorgt een workshop over Sensory Play, Harriët Teeuw over Rouwen...

Lees verder

Introductieworkshop Focusing

Gepost door op jun 29, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Introductieworkshop Focusing luisteren naar je lijf kan je leven veranderen Zaterdag 23 september 2017 van 14.00u tot 16.30u   Wat is Focusing? Focusing is veel meer dan wat we in het gewone taalgebruik bedoelen met het richten van de aandacht. Focusing is een specifieke en wetenschappelijk onderbouwde methodiek die je helpt om de juiste afstand te vinden tot je gevoelens en gedachten. Het is een manier om ‘scherp te stellen’ hoe een bepaalde situatie of thema in je lichaam aanvoelt. Focusing helpt je om – heel concreet en praktisch...

Lees verder

Kinderen in scheidingssituaties

Gepost door op apr 21, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Beeldende therapie biedt steun aan ouders en helpt kinderen bij verwerking.

Lees verder

Presentatie van een therapie proces op school

Gepost door op mrt 13, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Daar is wel moed voor nodig, want het betekent dat je iets van je eigen moeite, je zorgen, of je zwakke kanten durft te laten zien. Als een kind aangeeft dat het dat wil, dan organiseren we een presentatie in de klas. De therapeut begeleidt het kind bij wat het wel en niet wil delen. De presentatie kan ook betrekking hebben op een klein onderdeel van de therapie, bijvoorbeeld een eindwerkstuk waar meerdere sessies aan gewerkt is. Het kind bepaalt zelf wie er allemaal nog meer uitgenodigd worden: ouders, directeur, intern begeleider, broertjes,...

Lees verder

Transitie Jeugdzorg

Gepost door op mrt 13, 2016 in Nieuws | 0 reacties

Sinds het van kracht worden van de Jeugdwet in 2015 is er met grote inzet gewerkt om kinderen passende hulp te bieden op een snelle en effectieve manier. Al is het soms nog zoeken naar de juiste ingang, het wordt steeds duidelijker welke wegen er bewandeld kunnen worden in deze nieuwe werkwijze. De jeugd- en/of gezinsteams van de gemeenten werken graag samen met andere hulpverleners en met scholen. Het ziet er naar uit dat er met de komst van deze teams een enorme expertise binnen handbereik gekomen is. Voor ons was het een opsteker om vanuit...

Lees verder

Therapie voor alle leeftijden

Gepost door op sep 14, 2015 in Nieuws | 0 reacties

Ook als ouder van een kind in therapie kun je behoefte hebben aan een stukje begeleiding. Deze ouderbegeleiding is een wezenlijk onderdeel van hulpverlening op maat.

Lees verder

Spelenderwijs…

Gepost door op okt 27, 2013 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Spelenderwijs…

In de week van 7 tot 11 oktober deden wij mee aan de week van de opvoeding. Het thema van dit jaar sloot naadloos aan bij de essentie van beeldende therapie.  In een praktische workshop konden ouders / leerkrachten / opvoeders aan den lijve ervaren wat ‘spelend leren’ bij Rond de Levenslijn inhoudt. Workshop Spelend-wijs Het jonge kind maakt gebruik van alle zintuigen om de mogelijkheden van zijn omgeving te leren kennen en zich er een plaats in te verwerven. Ervaren, beleven en ontdekken zijn belangrijk voor een gezonde...

Lees verder

Individueel of in een groep?

Gepost door op jun 27, 2013 in Nieuws | 0 reacties

Veel scholen bieden groepstrainingen in sociale vaardigheden aan. Om optimaal te kunnen profiteren van een training in groepsverband is ego-sterkte nodig. Een kind moet zichzelf kunnen neerzetten, laten zien te midden van anderen. Betreft het een verlegen kind dat teruggetrokken gedrag vertoont of angstig is, dan is een module individuele therapie een eerste optie. De een-op-een benadering biedt veiligheid om zelfvertrouwen te ontwikkelen, de basis voor het aanleren van nieuwe vaardigheden in groepsverband. Afhankelijk van de problematiek...

Lees verder

Stop-Denk-Doe

Gepost door op feb 17, 2013 in Nieuws | 0 reacties

In de afgelopen maanden heb ik een aantal kinderen begeleid die moeite hadden hun (ongewenste) gedrag te remmen. Wat werkt bij deze kinderen? Het is niet altijd nodig om meteen een onderzoek aan te vragen. Allereerst moet je kijken naar de oorzaak van het gedrag. Welke hulpvraag zit er achter? Door oorzaken uit te sluiten kom je steeds dichter bij de kern.  Als het gedrag blijft bestaan, ondanks een intensief handelingsplan, is individuele training een mogelijkheid. In een Stop-Denk-Doe programma wordt het gedrag beïnvloed door het aanleren...

Lees verder

Kleurenwaaier

Gepost door op feb 17, 2013 in Nieuws | 0 reacties

Over sociale veiligheid op school. Werken aan een leeromgeving waar je mag worden die je bent… Sociale veiligheid op school is een onderwerp dat volop in de belangstelling staat. Na een aantal berichten over suïcides van jongeren die door pesterijen voorgoed geknakt raakten is de aanpak van pesten op de urgentielijst gekomen. Scholen die werk maken van sociale veiligheid kopen vaak een anti-pestprogramma in. Volgens Kinderombudsman Marc Dullaert zijn veel van deze programma’s met name gericht op het weerbaar maken van slachtoffers. Of...

Lees verder