W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Presentatie van een therapie proces op school

Gepost door op mrt 13, 2017 in Nieuws | 0 reacties

Daar is wel moed voor nodig, want het betekent dat je iets van je eigen moeite, je zorgen, of je zwakke kanten durft te laten zien. Als een kind aangeeft dat het dat wil, dan organiseren we een presentatie in de klas. De therapeut begeleidt het kind bij wat het wel en niet wil delen. De presentatie kan ook betrekking hebben op een klein onderdeel van de therapie, bijvoorbeeld een eindwerkstuk waar meerdere sessies aan gewerkt is. Het kind bepaalt zelf wie er allemaal nog meer uitgenodigd worden: ouders, directeur, intern begeleider, broertjes,...

Lees verder

Transitie Jeugdzorg

Gepost door op mrt 13, 2016 in Nieuws | 0 reacties

Sinds het van kracht worden van de Jeugdwet in 2015 is er met grote inzet gewerkt om kinderen passende hulp te bieden op een snelle en effectieve manier. Al is het soms nog zoeken naar de juiste ingang, het wordt steeds duidelijker welke wegen er bewandeld kunnen worden in deze nieuwe werkwijze. De jeugd- en/of gezinsteams van de gemeenten werken graag samen met andere hulpverleners en met scholen. Het ziet er naar uit dat er met de komst van deze teams een enorme expertise binnen handbereik gekomen is. Voor ons was het een opsteker om vanuit...

Lees verder

Spelenderwijs…

Gepost door op okt 27, 2013 in Nieuws | Reacties uitgeschakeld voor Spelenderwijs…

In de week van 7 tot 11 oktober deden wij mee aan de week van de opvoeding. Het thema van dit jaar sloot naadloos aan bij de essentie van beeldende therapie.  In een praktische workshop konden ouders / leerkrachten / opvoeders aan den lijve ervaren wat ‘spelend leren’ bij Rond de Levenslijn inhoudt. Workshop Spelend-wijs Het jonge kind maakt gebruik van alle zintuigen om de mogelijkheden van zijn omgeving te leren kennen en zich er een plaats in te verwerven. Ervaren, beleven en ontdekken zijn belangrijk voor een gezonde...

Lees verder

Individueel of in een groep?

Gepost door op jun 27, 2013 in Nieuws | 0 reacties

Veel scholen bieden groepstrainingen in sociale vaardigheden aan. Om optimaal te kunnen profiteren van een training in groepsverband is ego-sterkte nodig. Een kind moet zichzelf kunnen neerzetten, laten zien te midden van anderen. Betreft het een verlegen kind dat teruggetrokken gedrag vertoont of angstig is, dan is een module individuele therapie een eerste optie. De een-op-een benadering biedt veiligheid om zelfvertrouwen te ontwikkelen, de basis voor het aanleren van nieuwe vaardigheden in groepsverband. Afhankelijk van de problematiek...

Lees verder

Stop-Denk-Doe

Gepost door op feb 17, 2013 in Nieuws | 0 reacties

In de afgelopen maanden heb ik een aantal kinderen begeleid die moeite hadden hun (ongewenste) gedrag te remmen. Wat werkt bij deze kinderen? Het is niet altijd nodig om meteen een onderzoek aan te vragen. Allereerst moet je kijken naar de oorzaak van het gedrag. Welke hulpvraag zit er achter? Door oorzaken uit te sluiten kom je steeds dichter bij de kern.  Als het gedrag blijft bestaan, ondanks een intensief handelingsplan, is individuele training een mogelijkheid. In een Stop-Denk-Doe programma wordt het gedrag beïnvloed door het aanleren...

Lees verder

Kleurenwaaier

Gepost door op feb 17, 2013 in Nieuws | 0 reacties

Over sociale veiligheid op school. Werken aan een leeromgeving waar je mag worden die je bent… Sociale veiligheid op school is een onderwerp dat volop in de belangstelling staat. Na een aantal berichten over suïcides van jongeren die door pesterijen voorgoed geknakt raakten is de aanpak van pesten op de urgentielijst gekomen. Scholen die werk maken van sociale veiligheid kopen vaak een anti-pestprogramma in. Volgens Kinderombudsman Marc Dullaert zijn veel van deze programma’s met name gericht op het weerbaar maken van slachtoffers. Of...

Lees verder

Boos en opstandig

Gepost door op jan 24, 2013 in Nieuws | 0 reacties

Als leerkracht en ouders breek je je hoofd over de juiste aanpak om de negatieve spiraal te doorbreken. Je wilt graag verandering, maar waar moet je beginnen? Waar zitten de knelpunten? Een positieve benadering helpt, zeker. Proberen te voorkomen dat je het kind alleen nog ziet als stoorzender, door open te blijven staan voor zijn/haar leuke eigenschappen en die naar voren halen in plaats van de lastige dingen te benadrukken. Meestal komen school en ouders samen op die manier een heel eind verder. Soms verdwijnt het ongewenste gedrag na een...

Lees verder

Handelingsgerichte diagnostiek

Gepost door op dec 10, 2012 in Nieuws | 0 reacties

Als therapeut probeer ik zicht te krijgen op wat er onder de gedragsproblemen ligt. Daarvoor zijn een aantal observatiesessies nodig… Die tijd wordt ook gebruikt om een goede therapeutische relatie op te bouwen, de basis om aan problemen te werken. Met het kind zelf, maar ook met behulp van andere opvoeders wordt in deze fase de nodige informatie verzameld. Pas dan wordt er een plan van aanpak opgesteld. Daarmee gaan we de diepte in. Het komt voor dat met een achttal sessies de blokkade is opgelost; alles stroomt weer. Het komt ook voor...

Lees verder

Wat zit er achter onaangepast gedrag?

Gepost door op nov 27, 2012 in Nieuws | 0 reacties

Wanneer een kind met ernstige gedragsproblemen voor beeldende therapie aangemeld wordt heeft zich vaak al heel wat afgespeeld. Ouders en school zijn ten einde raad:  ‘Er moet nu wel echt iets gebeuren!’ Die behoefte om zo snel mogelijk het lastige gedrag in te perken is begrijpelijk, want een stoorzender frustreert zichzelf en anderen op meerdere niveaus. Om verschillende redenen is in de hulpverlening momenteel het oplossingsgerichte werken populair. Mogelijk omdat het vrij snel zichtbaar resultaat oplevert. Positief benaderen, proactief...

Lees verder

Therapeut en Coach ineen

Gepost door op nov 11, 2012 in Nieuws | 0 reacties

In onze snel draaiende wereld is coaching een belangrijke aanwinst voor de hulpverlening. Heel veel conflicten op de werkvloer, problemen in relaties, in opvoedingssituaties, in de leeromgeving zijn te verhelpen met coaching technieken. Vaak wordt gebruik gemaakt van kant en klare concepten, eenvoudig om te buigen naar verschillende situaties. Coaching richt zich op de praktische kant van de zaak, biedt handvatten om zelf het probleem aan te pakken. Oplossingsgericht werken heet dat. Coaching geeft handen en voeten aan (nieuwe) ervaringen en...

Lees verder